Grupa Oto:     Bolesławiec Legnica Środa Śl. WielkaWyspa Wrocław Powiat Wrocławski Nieruchomości Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Przedsiębiorca też ma prawo do świadczeń za wypadek w czasie pracy

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Przedsiębiorca, który miał wypadek w trakcie wykonywania obowiązków wynikających z prowadzenia firmy i nie może zarabiać ma prawo do świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego.

Często przedsiębiorcy, którzy płacą obowiązkową składkę na ubezpieczenie wypadkowe nawet nie wiedzą, jakie świadczenia przysługują im z tego tytułu. Tymczasem są one bardzo podobne do tych, jakie mają pracownicy, ale żeby je dostać trzeba spełnić określone warunki.

Świadczenia w razie choroby i wypadku.

Osoba prowadząca działalność gospodarczą obowiązkowo płaci składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe oraz wypadkowe. Jedynie składka na ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolna. Dlatego prawo do zasiłku w razie choroby ma tylko ten pracodawca, który się ubezpieczył i terminowo opłaca składki.

- Jeżeli jednak nie odprowadza składki na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe, ale opłaca terminowo składki na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, wypadkowe) wtedy i tak przysługują mu świadczenia przewidziane ustawą wypadkową – mówi Iwona Kowalska regionalny rzecznik prasowy województwa dolnośląskiego.

Kolejna różnica między chorobowym a wypadkowym to fakt, że o ile prawo do zasiłku chorobowego

z ubezpieczenia wypadkowego przysługuje dopiero po 90-dniowym okresie wyczekiwania to przyznanie świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego nie jest uzależnione ani od okresu prowadzenia działalności przez przedsiębiorcę ani od okresu podlegania ubezpieczeniom.

- Przedsiębiorca może, więc dzisiaj zacząć płacić na ubezpieczenia społeczne i jutro ulec wypadkowi i już przysługuje mu prawo do świadczeń - wyjaśnia Iwona Kowalska.

Trzeba pamiętać, że zadłużenie w opłacaniu składek przekraczające kwotę 6,60 zł, przekreśla szansę na otrzymanie świadczeń z powodu wypadku. Wystarczy jednak, aby osoba poszkodowana w ciągu 6 miesięcy od dnia wypadku uregulowała swój dług, by pieniądze dostać - po tym czasie prawo do świadczeń ulega przedawnieniu.

Czym jest wypadek przy pracy?

Za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą. Z przepisu wynikają cztery przesłanki, które muszą być spełnione jednocześnie, aby zdarzenie mogło być uznane za wypadek. Te cztery przesłanki to: zdarzenie nagłe, przyczyna zewnętrzna, zdarzenie w trakcie wykonywania czynności związanych z prowadzeniem działalności i uraz. Należy zaznaczyć, że w sytuacji, gdy zostanie stwierdzona umyślność lub rażące niedbalstwo przedsiębiorcy, świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego nie dostanie. Z taką okolicznością mamy do czynienia np. wtedy, gdy przedsiębiorca wykonuje pracę niezgodnie z przepisami bhp, pod wpływem alkoholu czy środków odurzających wówczas nie otrzyma odszkodowania ani żadnego świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego w związku z zaistniałym wypadkiem w czasie pracy. Nie jest natomiast wypadkiem przy pracy zdarzenie, które może się wydarzyć po zakończeniu pracy lub przed jej rozpoczęciem, wówczas mamy do czynienia z wypadkiem w drodze do pracy lub z pracy. Z tego tytułu przysługują świadczenia krótkoterminowe takie jak zasiłek chorobowy czy rehabilitacyjny wyłącznie tym osobom, które przystąpiły wcześniej do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego.

Potrzebne dokumenty

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ustala okoliczności oraz przyczyny wypadku oraz dokonuje kwalifikacji prawnej zgłoszonego zdarzenia. Dokumentację wypadkową obok zawiadomienia o wypadku (druk ZUS-ER-ZOW-01) stanowią wyjaśnienia poszkodowanego, informacje uzyskane od ewentualnych świadków wypadku, zaświadczenie o udzieleniu pierwszej pomocy z pogotowia ratunkowego lub karta informacyjna ze szpitala oraz inne dowody dotyczące wypadku pozwalające na ustalenie okoliczności i przyczyny wypadku. Zakład Ubezpieczeń Społecznych po otrzymaniu zawiadomienia o wypadku i niezbędnych wyjaśnień, w terminie 14 dni sporządza kartę wypadku. Poszkodowany ma prawo wnieść zastrzeżenia do treści zawartej w karcie wypadku. Jeżeli treść przedłożonych dokumentów nie budzi zastrzeżeń merytorycznych i formalnych i pozwala na uznanie zdarzenia za wypadek przy pracy rozpatrywany jest wniosek o przyznanie świadczenia wypadkowego.

- ZUS bardzo skrupulatnie sprawdza wszystkie dokumenty – w razie odmowy przyznania odszkodowania – osoba poszkodowana może zaskarżyć tą decyzję do sądu – wyjaśnia Kowalska.

Jakie świadczenia wypadkowe przysługują przedsiębiorcy?

Po uznaniu przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych zdarzenia za wypadek przy pracy na wniosek poszkodowanego ubezpieczonego przysługują następujące świadczenia:

1) zasiłek chorobowy– dla ubezpieczonego, którego niezdolność do pracy spowodowana została wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową;

2) świadczenie rehabilitacyjne – dla ubezpieczonego, który po wyczerpaniu zasiłku chorobowego jest nadal niezdolny do pracy, a dalsze leczenie lub rehabilitacja lecznicza rokują odzyskanie zdolności do pracy;

3) jednorazowe odszkodowanie – dla ubezpieczonego, który doznał stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu;

4) jednorazowe odszkodowanie – dla członków rodziny zmarłego ubezpieczonego lub rencisty;

5) renta z tytułu niezdolności do pracy - dla ubezpieczonego, który stał się niezdolny do pracy wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej;

6) renta szkoleniowa – dla ubezpieczonego, w stosunku do którego orzeczono celowość przekwalifikowania zawodowego ze względu na niezdolność do pracy w dotychczasowym zawodzie, spowodowaną wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową;

7) renta rodzinna – dla członków rodziny zmarłego ubezpieczonego lub rencisty, uprawnionego do renty z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej;

8) dodatek do renty rodzinnej – dla sieroty zupełnej;

9) dodatek pielęgnacyjny;

10) pokrycie kosztów leczenia z zakresu stomatologii i szczepień ochronnych oraz zaopatrzenia

w przedmioty ortopedyczne w zakresie określonym ustawą.

Chorobowe dla przedsiębiorcy z ubezpieczenia wypadkowego.

Zasiłek chorobowy dla przedsiębiorcy, którego niezdolność do pracy jest następstwem wypadku a nie odprowadza składki na ubezpieczenie chorobowe – jest wypłacany z funduszu wypadkowego. Zarówno zasiłek chorobowy, jak i świadczenie rehabilitacyjne, przysługują w wysokości 100 proc. podstawy wymiaru składek. Po zakończeniu leczenia przedsiębiorca, który doznał długotrwałego lub stałego uszczerbku na zdrowiu może otrzymać jednorazowe odszkodowanie.

Za trwały (stały) uszczerbek na zdrowiu uznaje się takie naruszenie sprawności organizmu, które nie rokuje poprawy.

Za długotrwały uszczerbek na zdrowiu uważa się takie naruszenie sprawności organizmu, które skutkuje naruszeniem sprawności organizmu na okres przekraczający 6 miesięcy i może ulec poprawie.

Oceny stopnia uszczerbku na zdrowiu dokonuje lekarz orzecznik po zakończeniu leczenia i rehabilitacji. Wysokość odszkodowania wynosi 20 proc. przeciętnego wynagrodzenia, obowiązującego od 1 kwietnia br. do 31 marca następnego roku . Od 1 kwietnia 2016 r. kwota ta wynosi 780 zł za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu.

Więcej informacji znajdziesz w gazecie bolesławieckiej
Express Bolesławiecki


zus



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Wtorek 10 grudnia 2024
Imieniny
Danieli, Bohdana, Julii

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl