W piątkowy wieczór w BOK-MCC odbył się wernisaż tej niezwykłej wystawy.
Podczas otwarcia wystawy, licznie przybyłych gości oraz autora prac przywitała Ewa Lijewska – Małachowska Dyrektor Bolesławieckiego Ośrodka Kultury – Międzynarodowej Centrum Ceramiki oraz Kornel Filipowicz Zastępca Prezydenta Miasta Bolesławiec.
Artysta prof. zw. dr hab. Czesław Dźwigaj przez trzy dni uczestniczył w montażu wystawy. Przez ten czas miał okazję przypatrzyć się działaniom ośrodka i poznać bliżej Bolesławiec i jego mieszkańców. Zabierając głos podkreślał, że jest pod dużym wrażeniem tak prężnej działalności ośrodka kultury, szerokiej oferty odbywających się tu zajęć, jak i liczby ich uczestników: dzieci, młodzieży, dorosłych i osób starszych. Chwalił również miasto jak i jego mieszkańców.
Artysta opowiadał o swoich inspiracjach oraz historii powstania wystawy, która jest swoistym hołdem, wystawą – pomnikiem dla największego utworu kompozytora Romana Maciejewskiego. Ten monumentalny fresk muzyczny na 4 głosy solowe, chór i orkiestrę, powstawał w latach 1945-1959 jako hołd dla ofiar wojen wszech czasów.
Następnie Czesław Dźwigaj zaprosił wszystkich do wspólnego zwiedzania wystawy. Obecni, słuchając interesujących faktów, mogli obejrzeć poszczególne prace składające się na ekspozycję. Wystawa składa się z cyklu 30 obrazów, które znajdują się na trzech piętrach holu BOK-MCC. Poszczególne obrazy są tak eksponowane, że można je oglądać słuchając przy każdym z nich z zainstalowanych słuchawek wybranego fragmentu Requiem.
Uzupełnieniem wystawy jest prezentacja 38 rysunków i 14 rzeźb, które znajdują się m.in. w galerii „mała Biała”. Jak sam artysta deklaruje, preludium stanowi cykl rysunków – Transfiguracje oraz 8 rzeźb, zebranych w rozdział odpowiadający kolejnym podstawowym częścią Requiem (faktycznie głównych części jest 7, artysta osobno traktuje zakończenie, Amen); uwertura to 27 obrazów do 27 części utworu muzycznego, zakończonych dyptykiem Studium I i Studium II oraz finałowym wielkim obrazem Requiem. Missa pro defunctis (który znajduje się na II piętrze holu BOK-MCC). Codę tworzy 6 rzeźb Signum temporis oraz 12 rysunków z powstałej przed paroma laty poetycko-plastycznej kompozycji Cytaty z lekcji umierania.
Po obejrzeniu prac, uczestnicy w sali konferencyjnej mieli okazję obejrzeć dwa filmy o artyście i jego pracy, a także z nim porozmawiać. To był niezwykły i niezapomniany wieczór dla miłośników sztuki.