Współpraca między szkołami muzycznymi z Bolesławca i Siegburga trwa od 1993 roku i obejmowała do tej pory wspólne projekty orkiestrowe oraz projekty koncertowe nauczycieli (koncerty w Bolesławcu, Kliczkowie, Siegburgu, Czeskiej Lipie i Brukseli).
W tym roku oprócz warsztatów dla orkiestr szkół muzycznych z miast partnerskich zaplanowano także warsztaty dla uczniów rozpoczynających swoją przygodę z muzykowaniem zespołowym, grających w zespołach kameralnych.
Uczniowie, wspierani przez pedagogów, z Bolesławca i Siegburga pracowali intensywnie pod kierunkiem trzech dyrygentów – pani Ulrike Ubber, pana Leszka Żyznego oraz pani Doroty Straburzyńskiej.
Program koncertowy został ułożony tak, aby uczniowie mieli możliwość zapoznania się z różnymi gatunkami muzycznymi oraz różnymi stylami muzycznymi. Zespół kameralny pracował nad suitą barokową "Muzyką na wodzie" Jerzego Fryderyka Haendla oraz dwoma lżejszymi utworami – "Memory" z musicalu "Koty" Andrew Lloyda Webbera i "Yellow submarine" Johna Lennona i Paula McCartneya.
Orkiestra przygotowała barokową "Sonatę na trąbkę, smyczki i basso continuo" Jerzego Filipa Telemana (solo na trąbce wykonał niezwykle utalentowany Lukas Hengstermann z Siegburga), klasyczną "Symfonię nr 3 Es-dur" Wolfganga Amadeusza Mozarta, słowacką melodię ludową zaaranżowaną przez Petera Corka o wdzięcznym tytule "Tańcuj, tańcuj", neapolitańską piosenkę "Funiculi, funicula" Luigi Denza oraz "New York, New York" Johna Kandera. Prace nad tak bogatym repertuarem trwały w obu szkołach od ponad pół roku.
Szkoła muzyczna w Bolesławcu zorganizowała dodatkowe dwudniowe warsztaty dla uczniów, które odbyły się w malowniczej miejscowości Łupki pod Wleniem.
Efekty wytężonej pracy można było podziwiać podczas koncertu, który odbył się w sali kina "Forum". Licznie zgromadzoną publiczność zachwycił profesjonalizm młodych artystów.
Muzyczna współpraca między miastami partnerskimi ma na celu nie tylko doskonalenie umiejętności wykonawczych młodych muzyków, rozwijanie w nich pasji i radości wspólnego muzykowania, ale ma też aspekt wychowawczy.
Młodzi ludzie mogą nabyć umiejętności efektywnej współpracy w grupie, nawiązać nowe znajomości, wymienić się swoimi doświadczeniami i poznać inną kulturę.