
Spy Shop to największa sieć sklepów detektywistycznych w Polsce. Z ostatniego badania firmy wynika, że rok 2013 przyniósł gwałtowny wzrost zainteresowania akcesoriami i gadżetami szpiegowskimi. Sprzedaż sprzętu do podsłuchiwania, monitorowania, czy nagrywania z ukrycia zwiększyła się prawie o 80%. Dla porównania w roku 2012 wzrost zainteresowania szpiegowskim sprzętem wyniósł niecałe 40%.
Zwiększenie sprzedaży pociąga za sobą wzrost przychodów. W ubiegłym roku Spy Shop odnotował wpływy większe o 70%. Równocześnie liczba transakcji zwiększyła się tylko
o 30%. To oznacza, że podczas jednorazowych zakupów klienci wydają na urządzenia więcej środków niż kiedyś – średnio 650 zł. W sklepie najchętniej kupują mężczyźni – stanowią aż 2/3 klientów, ale zainteresowanie wśród kobiet się zwiększa.
Monitorujemy, ale nie śledzimy
Z analizy sieci Spy Shop wynika, że dużym zainteresowaniem cieszą się urządzenia monitorujące, rejestrujące i umożliwiające podsłuchiwanie, a także oprogramowanie monitorujące na komputer czy telefony komórkowe.
Spośród szpiegowskich urządzeń w 2013 roku największy wzrost sprzedaży osiągnęły:
• Minikamery – 110% wzrostu
• Narzędzia do monitorowania komputerów – 96% wzrostu
• Wykrywacze podsłuchów – 96% wzrostu
• Dyktafony szpiegowskie – 78% wzrostu
• Podsłuchy – 72% wzrostu
Zdaniem Pawła Wujcikowskiego, eksperta ds. bezpieczeństwa w sieci sklepów Spy Shop, wzrost sprzedaży urządzeń szpiegujących jest spowodowany tym, że zwiększa się świadomość w kwestii kontroli zagrożeń. -Zmienia się nasze myślenie o kontroli i obserwacji. Zwróćmy uwagę na to, że akcesoriów, które mogą zapewnić bezpieczeństwo dziecka i domu sprzedajemy o kilkadziesiąt procent więcej niż w poprzednich latach. Dbałość o bezpieczeństwo przestaje być mylona z przesadną podejrzliwością.
Według Pawła Wujcikowskiego klienci, którzy chcą koniecznie kogoś śledzić czy podsłuchiwać, to rzadkość. Rośnie natomiast grupa osób, która pragnie zadbać o swoje własne bezpieczeństwo.
Wśród najlepiej sprzedających się produktów z innych kategorii znalazły się:
• Gazy obronne – 140% wzrostu
• Test wierności – 140% wzrostu
• Sprzęt kryminalistyczny (np. proszek do niezauważalnego znakowania przedmiotów, lampa UV) – 270% wzrostu
Konieczna kontrola
Obok klientów indywidualnych liczną grupę stanowią przedsiębiorcy. W 2013 roku zwiększyła się sprzedaż samochodowych lokalizatorów GPS – o 133%. Lokalizatory umożliwiają sprawdzanie, jaką trasę pracownik pokonuje w czasie obowiązków służbowych. Przedsiębiorcy decydują się na zwiększoną kontrolę, ponieważ spotykają się z nadużyciami pracowników.
Zdaniem ekspertów rynek systematycznie się rozwija, a sprzedaż produktów szpiegowskich będzie się zwiększała.
Powodów jest kilka:
• Większa świadomość w kwestii zapewnienia bezpieczeństwa
• Większa wiedza na temat jego zwiększania
• Powszechna dostępność sprzętu
• Coraz niższe ceny akcesoriów
Według pracowników sieci Spy Shop nie należy obawiać się popularności sprzętu detektywistycznego. Kontrolę stosujemy wyłącznie wtedy, gdy naprawdę zachodzi taka konieczność. W przypadku obrony dobrego imienia, wykazania winy lub po prostu ochrony swoich racji.