Przedstawił polskie dążenia niepodległościowe na tle trzech mocarstw zaborczych oraz kształtującą się przed I wojną światową sytuację polityczną w kontekście sprawy polskiej.
Na spotkanie przybyło wielu uczniów. Wykładowca okazał się przystępnym, żartobliwym i otwartym człowiekiem. Rozpoczął od ukazania różnic w postrzeganiu historii wynikających ze zmiany pozycji obserwatora, zarazem ukazując brak możliwości osiągnięcia obiektywizmu przy rozstrzyganiu spornych kwestii. Cel osiągał przez używanie pytań retorycznych w odniesieniu do tego samego problemu, zmieniając pozycję obserwatora.
Tak lekko zdezorientowani zostaliśmy „wprowadzeni” na ziemie polskie podzielone pomiędzy trzech zaborców. Profesor w przystępny i jasny sposób przedstawił sytuację w każdym z nich, używając przy tym sugestywnej gestykulacji i żartów. W finalnej części wykładu poznaliśmy problemy polityczne w Europie przed wybuchem I wojny światowej oraz reakcję Polaków na sytuację międzynarodową.
Zostaliśmy również zapoznani z atmosferą i napięciami panującymi wśród naszych rodaków.
Wykład był poprowadzony bardzo dynamicznie, sprawnie i rzeczowo, przy tym bardzo przystępnie. Jestem przekonany, że społeczność szkolna była bardzo zadowolona z takiej lekcji historii - wyniosła z niej nową wiedzę i, jak mniemam, zdecydowanie szersze spojrzenie na pojmowanie naszej przeszłości. Ja sam mam nadzieję, że nasza szkoła zainicjuje więcej takich przedsięwzięć.