Zarówno dla terapeutów jak i rodziców dzieci, które są pod opieką poradni psychologiczno-pedagogicznej jest to ogromna szansa na jeszcze lepszą, efektywniejszą pomoc. Do tej pory rodzice musieli pokonywać wiele kilometrów aby zapewnić swoim dzieciom możliwość udziału w terapii Integracji Sensorycznej. W tym momencie poradnia zatrudnia dwóch certyfikowanych terapeutów SI, którzy będą prowadzić zajęcia z dziećmi w różnym wieku, z różnymi dysfunkcjami.
Integracja sensoryczna to proces neurologiczny organizujący wrażenia płynące z ciała i środowiska w taki sposób, by mogły być użyte do celowego działania. Nasze zmysły przekazują nam informacje dotyczące fizycznego stanu naszego organizmu i otoczenia. Bodźce płyną do naszego mózgu niczym strumienie do jeziora. W każdej chwili docierają do nas niezliczone kawałeczki informacji. Mózg lokalizuje, segreguje i porządkuje otrzymywane bodźce, podobnie jak policjant na skrzyżowaniu kieruje samochodami. Kiedy bodźce przepływają w dobrze zorganizowany i zintegrowany sposób, mózg może je wykorzystywać do tworzenia wyobrażeń, opracowywania zachowań i przyswajania wiedzy. Kiedy przepływ bodźców odbywa się w niezorganizowany sposób, życie może przypominać korek uliczny w godzinach szczytu.
Zajęcia SI polegają na angażowaniu dziecka w różne aktywności ruchowe (huśtanie się, turlanie, kołysanie, balansowanie ciałem czy jeżdżenie na deskorolce). Przez te czynności u dziecka dokonuje się integracja bodźców zmysłowych oraz doświadczeń płynących do ośrodkowego układu nerwowego, co pozwala na lepszą kontrolę własnego ciała, zaplanowanie ruchów oraz organizację działań.
Terapia SI nie jest uczeniem konkretnych umiejętności (np. jazda na rowerze, pisanie, czytanie), ale usprawnianiem pracy systemów sensorycznych i procesów układu nerwowego, które są bazą do rozwoju tych umiejętności. W toku pracy tą metodą terapeuta stymuluje zmysły dziecka oraz usprawnia takie zakresy, jak np.: motoryka mała, motoryka duża, koordynacja wzrokowo-ruchowa.
Terapią SI mogą być objęte dzieci z różnymi dysfunkcjami rozwoju, głównie: z trudnościami w uczeniu się, niepełnosprawnością ruchową, intelektualną czy autyzmem.