W dniach 6-8 kwietnia w Wyższej Szkole Logistyki w Poznaniu odbyło się szkolenie w ramach projektu "Wirtualne laboratoria – sukces innowacji". Wzięło w nim udział w sumie 57 nauczycieli przedmiotów zawodowych ze szkół na terenie całej Polski, w tym również Renata Paszko i Sebastian Pokładek z Zespołu Szkół Handlowych i Usługowych im. Jana Kochanowskiego w Bolesławcu. To już drugie warsztaty, podczas których szkoleniowcy z WSL i firmy L-Systems wyjaśniali sposób pracy z Wirtualnymi Laboratoriami Logistyczno-Spedycyjnymi i Magazynowymi. Dzięki temu nauczyciele będą mogli lepiej wykorzystać możliwości tego innowacyjnego narzędzia kształcenia na kierunku technik logistyk.
Dzięki udziałowi w projekcie realizowanym przez WSL w Poznaniu, łatwiejsza jest nie tylko praca nauczycieli, ale również zdobywanie wiedzy przez uczniów. Tym bardziej, że mają dodatkową motywację w postaci lepszej pozycji na rynku pracy.
- Średni koszt szkolenia pracownika w zakresie, w jakim przygotowuje do pracy nauka z WLLSiM, to kilka tysięcy złotych. Zatrudnienie absolwenta wykształconego z wykorzystaniem programów biznesowych używanych na co dzień w firmach logistycznych jest więc sporą oszczędnością. Dlatego tak istotnym jest, żeby uczniowie techników logistycznych mogli korzystać z tych ćwiczeń. W końcu rachunek kosztów jest ważny nie tylko dla małych, ale również dla branżowych gigantów. – mówi o korzyściach nauki z WLLSiM Robert Pawlak z firmy L-Systems.
W ciągu tych trzech dni nauczyciele pracowali w czterech grupach po 16-18 osób. Pierwszego dnia odbyły się praktyczne szkolenia z zakresu laboratoriów logistyczno-spedycyjnych, przez kolejne dwa - z laboratoriów magazynowych. Szkoleniowcy tłumaczyli jak poprawnie wypełniać formularze w systemie i rozwiązywać ewentualne problemy uczniów.
Nauczyciele z Bolesławca przyjechali do Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu nie tylko po to, żeby szkolić się z obsługi WLLSiM. Ćwiczenia w laboratoriach komputerowych poprzedziła dyskusja na temat ogólnej przydatności tego narzędzia w pracy dydaktycznej i usprawnień, jakich wymaga, aby upraktycznić naukę zawodu. Wiele osób obecnych na sali mogło się wypowiedzieć nie tylko z punktu widzenia pedagoga, ale również jako pracownicy firm logistycznych. Dlatego nauczyciele poruszali w dyskusji zarówno kwestie merytoryczne jak i techniczno-organizacyjne.
Podczas szkoleń obecny był pełen skład personelu kluczowego. Paweł Fajfer i Bartosz Osmola poprowadzili dyskusję na temat funkcjonalności WLLSiM oraz zreferowali postępy w pracach nad przygotowaniem materiałów dydaktycznych. Mateusz Michalski podsumował kwestie finansowe, a Monika Bogdał przybliżyła strategię komunikowania o projekcie. Robert Pawlak (przedstawiciel firmy L-Systems, partnera projektu) wraz z Dariuszem Filipowiczem odpowiedzieli na wszystkie pytania techniczne, związane z dostępem do Wirtualnych Laboratoriów i kształtem produktu finalnego, który powstanie po wakacjach.
- Nauczyciele ze szkół testujących tworzą nową jakość polskiej edukacji na poziomie zawodowym. Wymaga to wiele wysiłku i zaangażowania, ale na pewno będzie z korzyścią dla uczniów, którzy kształceni w oparciu o iScalę, która stanowi podstawę Wirtualnych Laboratoriów Logistyczno-Spedycyjnych i Magazynowych, będą lepiej przygotowani do wykonywania swojego zawodu. Cieszymy się, że możemy im w tym pomóc – podsumowuje warsztaty Paweł Fajfer, kierownik projektu z ramienia WSL.
Wirtualne Laboratoria Logistyczno-Spedycyjne i Magazynowe są innowacyjnym narzędziem kształcenia w ramach laboratoriów zawodowych na kierunku technik logistyk. Wykorzystują zaawansowane technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK), których rdzeniem jest oprogramowanie biznesowe ERP (ang. Enterprise Resource Planning) udostępnione nieodpłatnie przez firmę Epicor. WLLSiM zostały stworzone w ramach projektu "Wirtualne laboratoria – sukces innowacji", realizowanego przez Wyższą Szkołę Logistyki w Poznaniu przy współpracy z firmą L-Systems. Projekt "WL-SI" jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Współużytkowane przez szkoły środowisko wirtualne składa się z oprogramowania zainstalowanego na szkolnych komputerach oraz baz danych umieszczonych na serwerach zewnętrznych. Pozwala to realizować założenia podstaw programowych w praktyczny sposób bez konieczności zakupu drogiego sprzętu. Uczniowie i nauczyciele w nieograniczonym zakresie mogą korzystać również z materiałów pomocniczych - podręczników, prezentacji Flash uzupełniających zakres treści dydaktycznych oraz szkoleń multimedialnych dla nauczycieli.
Uczniowie kształcą się w oparciu o system iScala, wykorzystywany na co dzień przez przedsiębiorstwa we wspomaganiu działalności gospodarczej (np. Scania, Energizer, Elektrolux). Zdecydowanie zwiększa to praktyczny wymiar laboratoriów zawodowych. Doświadczenia zebrane w ramach tworzenia i uruchamiania WLLSiM posłużą do opracowania metody kształcenia pod nazwą Wirtualnych Laboratoriów, która w przyszłości pozwoli na opracowanie uniwersalnej, powszechnie dostępnej wersji tego narzędzia edukacyjnego dla innych kierunków zawodowych. Z założenia ma to pozwolić na podniesienie poziomu kształcenia zawodowego oraz obniżenie kosztów dostępu do najnowszych materiałów naukowych.