Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Bolesławiec
Nagrodzeni za wyjątkową iluminację

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Podczas uroczystej gali w trakcie trwania Międzynarodowych Targów Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2011 w Warszawie nastąpiło uroczyste wręczenie nagród samorządom wyróżnionym w konkursie "Najlepiej Oświetlona Gmina Miasto 2010". Konkurs pod patronatem Ministerstwa Infrastruktury zorganizowały Agencja SOMA, Związek Producentów i Pracodawców Przemysłu Oświetleniowego oraz Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza.

Gminy i miasta oceniane były w pięciu kategoriach. Wśród miast i gmin poniżej 70 tys. mieszkańców w kategorii "Oświetlenie wybranej przestrzeni lub obiektu" I nagrodę uzyskał Urząd Miasta Bolesławiec za iluminację kamiennych filarów mostu kolejowego nad rzeką Bóbr. Podczas uroczystości podkreślono wyjątkowość bolesławieckiej inwestycji, w przypadku której iluminacja odgrywa pierwszoplanową rolę w prezentacji bryły architektonicznej obiektu. Dodatkowym uhonorowaniem bolesławieckiej inwestycji jest przyznanie nagrody specjalnej. Nagrodę dla Urzędu Miasta Bolesławiec odebrał prezydent miasta Piotr Roman, który zaprezentował walory Bolesławca i historycznej budowli.

Warto przypomnieć, że "wiadukt kolejowy rozpięty nad doliną rzeki Bóbr, od momentu powstania zaliczany jest do największych atrakcji miasta. Prace pod kierunkiem E. Gansela prowadzono w latach 1844-46. Wiadukt należy do potężnych budowli: wysokość - 26 m, długość 490 m, szerokość 8 m. Z 35 łuków 7 najszerszych rozpościera się nad rzeką, każdy z nich ma 15 m, 20 środkowych łuków osiąga szerokość 11,3 m, a 8 łuków skrajnych 5,65 m szerokości. Filary osiągają równie ogromne wymiary: osiem głównych, zwanych wieżami ma po 3,75 m grubości, mniejsze od 3,15 do 2,5 m. Do jego budowy użyto łącznie 33 400 metrów sześciennych materiału. Przy wznoszeniu wiaduktu zatrudniono ponad 600 robotników, którzy przez pewien czas pracowali również w nocy. Zużyto 14 500 t wapna, 400 t cementu. Sama budowa rusztowania, przy której pracowało 100 ludzi i na którą zużytkowano 12 tys. pni drzew o długości 15-25 m pochłonęła 60 tys. talarów. Koszty całości osiągnęły zawrotną wysokość 400 tys. talarów. Budowla została wysoko oceniona i w 1847 r. rząd pruski odznaczył architekta orderem Czerwonego Orła. Dziś wiadukt widziany jest nie tylko jako wysokiej klasy zabytek techniki, ale też jako cenny obiekt artystyczny. W całości widoczna jest inspiracja rzymskimi akweduktami, ale zespół dekoracyjnych form nawiązuje do ulubionej przez Gansela architektury gotyckiej." – źródło: www.boleslawiec.eu „Śladami słynnych Europejczyków”

Więcej informacji znajdziesz w gazecie bolesławieckiej
Express Bolesławiecki


UM Bolesławiec



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Piątek 19 kwietnia 2024
Imieniny
Alfa, Leonii, Tytusa

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl