W stycznia w siedzibie Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu odbyło się spotkanie robocze w ramach projektu „Wirtualne laboratoria – sukces innowacji”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem szkolenia było przygotowanie 70 nauczycieli ze szkół w całej Polsce do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem Wirtualnych Laboratoriów Logistyczno-Spedycyjnych i Magazynowych (WLLSiM). Z możliwościami tego innowacyjnego narzędzia kształcenia zapoznawało się też dwoje nauczycieli z Zespołu Szkół Handlowych i Usługowych im. Jana Kochanowskiego w Bolesławcu, który jest jedną z 49 szkół testujących w projekcie.
Od stycznia tego roku 64 uczniów z Bolesławca uczestniczy w zajęciach z laboratorium logistyczno-spedycyjnego i laboratorium magazynowego, prowadzonych w oparciu o metodę Wirtualnych Laboratoriów. W ramach innowacyjnego narzędzia udostępnianego szkołom przez Internet - WLLSiM, uczniowie pracują z systemem iScala, na co dzień wykorzystywanym w firmach z branży logistycznej. Pozwoli im to nabyć umiejętności praktyczne, które po ukończeniu szkoły pomogą im znaleźć pracę w zawodzie. Podczas styczniowych warsztatów Renata Paszko i Sebastian Pokładek, nauczyciele z ZSHiU, poszerzali swoją wiedzę z zakresu obsługi WLLSiM. Dzięki temu uczniowie z Bolesławca będą uczestniczyć w innowacyjnych zajęciach na europejskim poziomie!
- Na sali widzę wiele osób, z którymi już od kilku lat współpracujemy nad doskonaleniem edukacji logistycznej w ramach Forum Nauczycielskiego. Tym bardziej cieszy mnie, że tak istotny i innowacyjny projekt jak Wirtualne laboratoria – sukces innowacji będzie wzbogacony o Państwa doświadczenie pedagogiczne - stwierdził doc. dr inż. Ireneusz Fechner, kanclerz Wyższej Szkoły Logistyki, otwierając spotkanie. Wielokrotnie podkreślał, że metoda nauczania, jaką są Wirtualne Laboratoria, jest istotną ewolucją w dzisiejszym systemie kształcenia na poziomie nie tylko zawodowym, ale również wyższym. - Lepiej przygotowani absolwenci techników, to również lepsi studenci – podsumowywał.
Harmonogram szkolenia był dość napięty, a nauczyciele pracowali w czterech mniejszych grupach po 17-18 osób. Pierwszego dnia odbyły się praktyczne szkolenia z zakresu laboratoriów logistyczno-spedycyjnych, drugiego z laboratoriów magazynowych. Całość zakończyła się dyskusją na temat sposobu korzystania z Wirtualnych Laboratoriów Logistyczno-Spedycyjnych i Magazynowych, podczas której nauczyciele przedstawiali sugestie związane z dalszym rozwojem tego narzędzia.
Oprócz wiedzy praktycznej, uczestnicy spotkania mogli poszerzyć też znajomość techniczno-administracyjnych aspektów projektu w ramach szkolenia teoretycznego, które odbyło się ostatniego dnia. Podczas wszystkich szkoleń obecny był pełen skład personelu kluczowego. Mateusz Michalski zapoznał nauczycieli z harmonogramem poszczególnych etapów przedsięwzięcia. Wojciech Zalewski zreferował zasady funkcjonowania internetowego punktu konsultacji i upowszechniania idei Wirtualnych Laboratoriów, a Robert Pawlak (przedstawiciel firmy L-Systems, partnera projektu) wyjaśnił kwestię dostępu do Wirtualnych Laboratoriów Logistyczno-Spedycyjnych i Magazynowych, z których uczniowie i nauczyciele mogą korzystać codziennie w godzinach 6:30 – 18:30.
- Wszyscy uczymy się razem. Państwo jesteście specjalistami od dydaktyki, ale też się uczycie, aby być ekspertami z obsługi systemu i-Scala, co upraktyczni Państwa dydaktykę. My – personel projektu – uczymy się pracować dla Państwa, dostrzegać i rozwiązywać Państwa bieżące problemy w pracy z Wirtualnymi Laboratoriami. Okres testowy jest po to, abyśmy dopracowali system i zakres współpracy tak, aby po tym czasie funkcjonował płynnie - podsumował znaczenie współpracy ze środowiskiem nauczycielskim w ramach projektu jego koordynator merytoryczny, Bartosz Osmola, podczas prezentowania strategii Wirtualnych Laboratoriów