Do udziału w tegorocznej, IX edycji konkursu zgłosiły się 124 samorządy z całej Polski. Ostatecznie Kapituła Konkursu wyłoniła 122 gminy, które spełniły wymagania konkursu i przeszły pozytywnie procedurę weryfikacyjną, wśród zwycięskich gmin znalazły się dwie z obszaru Dolnego Śląska.
Nagrodą w konkursie był certyfikat „Gmina Fair Play” 2010 – Certyfikowana Lokalizacja Inwestycji.
Do konkursu „Gmina Fair Play” przystąpiły te gminy, które dbając o interesy społeczności lokalnych oraz tworzą na swym terenie możliwie najlepsze warunki dla rozwoju działalności gospodarczej i inwestycyjnej.
Podstawowym celem konkursu była popularyzacja etyki w działalności samorządów, przejrzystości procedur oraz postaw godnych naśladowania, sprzyjających podejmowaniu przedsięwzięć inwestycyjnych.
Weryfikacja gmin biorących udział w konkursie przebiegała dwuetapowo. W I etapie oceniane były ankiety konkursowe, w których gminy dokonały samooceny swoich działań, prezentując swoje dotychczasowe dokonania i plany na przyszłość.
W II etapie odpowiednio przygotowani audytorzy w celu weryfikacji danych zawartych w ankietach przeprowadzili audyty w gminach.
Dodatkowym elementem weryfikacji było badanie losowo wybranych inwestorów prowadzących inwestycje na terenie gmin ubiegających się o certyfikat. Suma przyznanych przez audytorów i inwestorów ocen zdecydowała o przyznaniu gminie certyfikatu „Gmina Fair Play”.
Organizatorem konkursu był Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym a afiliowany przy Krajowej Izbie Gospodarczej. Projekt realizowany był pod patronatem Marszałków oraz Wojewodów.