Rzecznikowi można się poskarżyć, a także poprosić o informacje gdzie przyjmują lekarze specjaliści i gdzie lekarska pomoc jest najtańsza. Rzecznik praw pacjenta, Danuta Stefanik, codziennie czeka na niezadowolonych i niedoinformowanych pacjentów SP ZOZ. Chorzy przychodzą poskarżyć się na lekarzy, pielęgniarki, czy niedostatecznie staranną opiekę na szpitalnych oddziałach. Miesięcznie, rzecznik rozpatruje kilkanaście skarg różnego kalibru i udziela kilkudziesięciu porad. - Są to na ogół sprawy drobne, pacjenci proszą o informacje, na przykład gdzie najszybciej mogą uzyskać medyczną pomoc, również poza Bolesławcem – mówi Danuta Stefanik.
- Żadna sprawa, z którą przychodzą pacjenci nie jest dla mnie błaha – zarzeka się rzecznik. Fot. Ilona Parejko
Rzecznik praw pacjenta poważnie traktuje każdą prośbę o pomoc, z którą zwracają się pacjenci. Najczęściej wątpliwości udaje się wyjaśnić od ręki. Jeśli nie, Danuta Stefanik kieruje sprawę do Narodowego Funduszu Zdrowia, czy izby lekarskiej. W przypadku roszczeń finansowych – jeśli w grę wchodzi błąd w sztuce lekarskiej – rzecznik pomaga pacjentowi załatwić formalności związane z odszkodowaniem. Na szczęście dla szpitala i pacjentów, takich poważnych spraw praktycznie nie ma. Rzecznik stara się być obiektywna. Niejednokrotnie zdarzało się jej prowadzić prywatne śledztwo, aby wyjaśnić kto ma rację: skarżący się pacjent, czy oskarżany personel. - Nie stoję murem za lekarzami, bo jestem tu do obrony pacjentów, ludzi chorych, często w podeszłym wieku – mówi Danuta Stefanik. - Ale w przypadkach sporu, zawsze muszę wysłuchać i pacjenta i lekarza, czy pielęgniarkę, aby dowiedzieć się co mają na swoją obronę, dociec prawdy i sprawdzić kto ma rację.
Za porady i pomoc w napisaniu skargi, czy innego pisma pacjent nie płaci nic.
Niestety, rzecznik nie ma wpływu na lekarzy przyjmujących w prywatnych gabinetach, czy niepublicznych przychodniach zdrowia, nawet w przypadku, gdy ich usługi finansowane są przez Narodowy Fundusz Zdrowia. W takich przypadkach rzecznik poradzi gdzie niezadowolony czy pokrzywdzony pacjent może się poskarżyć.
Rzecznik przyjmuje codziennie, w pokoju numer 25, na pierwszym piętrze przychodni przy ulicy Jeleniogórskiej w Bolesławcu, od godziny 7.30. do 15, telefon bezpośredni 0 75 738 02 35.