Istotnym elementem podjętych działań stało się otrzymanie dofinansowania dla zadania pod nazwą: „Likwidacja dzikich wysypisk śmieci na terenie gminy Gromadka”. Dofinansowanie pochodzi ze środków funduszy Unii Europejskiej, a zadanie polega na zebraniu wszystkich śmieci niechlubnie pozostawionych w różnych miejscach na terenie gminy.
Z pomocą sołtysów wsi, leśników i zaangażowanych w życie gminne mieszkańców zewidencjonowano 74 miejsca porzucania śmieci. Powierzchnia zaśmiecona, z której zebrane będą odpady, obliczona została na 3,9 ha. Całkowity koszt zadania wynosi 120 945,40 zł., Największy udział w pokryciu kosztów stanowi wkład Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przekazujący środki w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego; Priorytet 4; Działanie 4.1 „Gospodarka odpadami”. Jest to wartość 94 370,17zł., co stanowi 82,50% kosztów kwalifikowanych, natomiast pozostała część w kwocie 26,575,23 zł. pochodzi ze środków budżetu gminy w tym cześć kwalifikowana 20 012,03 zł i niekwalifikowana 6 563,20 zł. Realizacja rzeczowa zadania rozpoczęła się 20 lipca, a zakończy się 15 sierpnia 2010 roku. Okolica gminy będzie wolna od śmieci bezmyślnie pozostawianych w rowach, na polach czy łąkach.
Mieszkańcy liczą, że podjęta praca wsparta środkami Unii Europejskiej nie pójdzie na marne i po pewnym czasie nie będzie konieczne podejmowanie kolejnych prac tego typu. Warto pamiętać, że porzucone odpady są źródłem nie tylko nieprzyjemnych zapachów, ale przede wszystkim zanieczyszczeń, które powodują skażenie płytko zalegających wód gruntowych. Stanowią zagrożenie dla lokalnej flory i fauny. Śmieci skutecznie obniżają estetykę całego obszaru, nie tylko gminy Gromadka, ale i Borów Dolnośląskich, które stanowią swoisty skarb Europy będący częścią sieci Natura 2000.