Projekt polega na zorganizowaniu w okresie marzec 2011 – kwiecień 2011 miesięcznej praktyki dla 15 uczniów klasy trzeciej technikum, w zawodzie technik hotelarstwa, w Centrum Kształcenia Praktycznego w Chemnitz – Einsiedel (Niemcy). Projekt zakłada: wspieranie uczniów w zdobywaniu i wykorzystywaniu wiedzy i umiejętności zawodowych w celu ułatwienia osobistego rozwoju, zwiększenia szans na zatrudnienie oraz uczestnictwo w europejskim rynku pracy, doskonalenie jakości w dziedzinie szkolenia i kształcenia zawodowego, poprzez realizację praktyk w centrum kształcenia posiadającym certyfikat ISO, zwiększenie atrakcyjności szkolenia i kształcenia zawodowego oraz ułatwienie mobilności uczestników projektów.
W celu optymalnego przygotowania uczniów do odbycia praktyki, przed wyjazdem zostaną objęci przygotowaniem pedagogiczno- kulturowo- językowym.
W czasie realizacji programu praktyki w organizacji przyjmującej, uczniowie będą pogłębiali wiedzę i doskonalili umiejętności z zakresu organizacji pracy hotelu, kompleksowej obsługi gościa hotelowego i jego rozliczenia, organizacji pracy służby pięter i gastronomii hotelowej.
Zostaną podzieleni na trzy pięcioosobowe grupy, z tym, że każdy uczestnik będzie miał swoje stanowisko pracy i zadania do wykonania. Każda grupa odbędzie praktykę w recepcji i części mieszkalnej hotelu oraz w kuchni i restauracji:
- Recepcja i zarządzanie pokojami: przyjęcie gościa; organizowanie pobytu; komunikacja interpersonalna; rozliczenie i pożegnanie gościa; praca w programie komputerowym do rezerwacji hotelowych – FIDELIO; zarządzanie pokojami – sprzątanie jednostek mieszkalnych.
- Gastronomia (kuchnia): obsługa sprzętu gastronomicznego; przygotowywanie potraw; sporządzanie ciast i deserów.
- Restauracja (obsługa klienta): układanie jadłospisów; aranżacja sal konsumenckich; obsługa gościa, przyjmowanie zamówień; techniki noszenia talerzy i szklanek; nakrywanie do stołu.
- Wycieczki przedmiotowe, gastronomiczno -hotelarsko-turystyczne, do instytucji i przedsiębiorstw w Saksonii.
Zajęcia wspólne i wycieczki wpłyną na wzbogacenie i uatrakcyjnienie praktyki. Uczniowie będą promować kulturę, obyczaje własnego regionu poprzez własną postawę oraz wykonywane prace. Młodzież będzie się czuła bezpiecznie dzięki opiekunowi ze strony polskiej i opiekunom niemieckim na stanowiskach pracy. Codziennie uczniowie będą opisywali przebieg praktyki w dzienniczku, a raz w tygodniu będą przekazywali drogą elektroniczną sprawozdanie koordynatorowi projektu. Na podstawie tych raportów zarządzający projektem będzie nadzorował pobyt uczestników.
W czasie trwania praktyki odbędzie się wizyta kontrolna mająca na celu sprawdzenie warunków pracy, efektów kształcenia i nawiązanie bliższej i wszechstronnej współpracy z partnerem. Na zakończenie praktyki odbędzie się egzamin potwierdzający zdobyte umiejętności i każdy z uczestników otrzyma certyfikat a po powrocie do kraju również dokument Europass – Mobilność. Wiedza i umiejętności zdobyte podczas praktyki zagranicznej będzie rozpowszechniona wśród uczniów szkoły, władz lokalnych i instytucji wspomagających szkołę dzięki planowanym spotkaniom.
Realizacja projektu wpłynie na wzrost wiedzy i umiejętności zawodowych uczestników, poprawi praktyczną znajomość języka niemieckiego i angielskiego, pozwoli poszerzyć słownictwo zawodowe a uzyskany Certyfikat i dokument Europass - Mobilność zwiększą wiarę we własne siły, szanse na zatrudnienie oraz uczestnictwo w europejskim rynku pracy. Autorkami projektu są: Barbara Smoleńska, Lucyna Hajduk, Ilona Szymecka.