Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Bolesławiec
„SOS, czyli szkoły otwartych szans”

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Czym jest SOS? Ostatnio coraz częściej się słyszy o projekcie „eSOeS. Co to takiego? – zadajemy sobie pytanie? Na czym polega? Kto na nim korzysta? Czy jeszcze można do niego przystąpić?

Skąd się wziął pomysł?

Powiat Bolesławiecki wystąpił z inicjatywą tego innowacyjnego projektu już w 2008 roku. Wtedy powstały główne założenia: zdobyć pieniądze z funduszy Unii Europejskiej, które posłużą do sfinansowania dodatkowych (bezpłatnych!) zajęć edukacyjnych dla uczniów bolesławieckich liceów i gimnazjum specjalnego. Projekt został napisany i złożony

na konkurs (w którym wystartowały setki projektów), a następnie… przyjęty do realizacji. Powiat otrzymał na ich realizację ponad 2 miliony zł !, za które w dwu latach szkolnych (2009/2010 i 2010/2011) przeprowadzonych zostanie ok. 10.000 godzin dodatkowych zajęć!

Ideą przewodnią jest inwestycja w człowieka…

Władze powiatu uznały, że inwestowanie w uczniów szkół powiatowych jest priorytetem. Postanowiono więc, że należy zmniejszyć dysproporcje w dostępie do edukacji pomiędzy mieszkańcami terenów miejskich a wiejskich. Uznano również, że dodatkowe zajęcia zmniejszą różnicę w dostępie do edukacji pomiędzy uczniami szkół bolesławieckich

a uczniami szkół z Legnicy, Wałbrzycha czy Wrocławia, z którymi rywalizują, ubiegając się o przyjęcie do renomowanych uczelni wyższych (stąd w ramach projektu uczestnictwo

w spektaklach teatralnych czy lekcjach muzealnych). Oprócz zajęć z ogólnokształcących przedmiotów maturalnych uczniowie korzystać też mogą z dodatkowego wsparcia w postaci doradztwa psychologiczno – pedagogicznego. Wszystko po to, aby nauka w szkołach powiatowych była jak najbardziej skuteczna i przynosiła zadowolenie zarówno uczniom, jak też ich rodzicom (opiekunom).

Ważne, że projekt daje możliwości rozwoju uczniom, którzy mają trudności w nauce lub potrzebują wsparcia psychologiczno – pedagogicznego w procesie swojej edukacji. Ma na celu rozwój ich kompetencji kluczowych, dzięki którym lepiej zdadzą maturę (uczniowie liceów) lub – jak w przypadku uczniów gimnazjum specjalnego – rozwijanie praktycznych (potrzebnych w życiu) umiejętności, np. posługiwania się komputerem i Internetem czy pływania).

Nieodłączną częścią projektu jest także doposażenie szkół w pomoce dydaktyczne o wartości blisko 200 tysięcy zł. Za pieniądze te kupiono już pakiety edukacyjne, książki, mapy, pomoce naukowe, sprzęt multimedialny (m.in. osiem 50-calowych telewizorów cyfrowych, 14 rzutników multimedialnych, laptopy i komputery stacjonarne, meble, ale także mikroskopy czy … lunetę astronomiczną!). Wszystko to znajduje się już w naszych szkołach!

SOS w trakcie realizacji:

Od października 2009 roku 571 uczniów bolesławieckich liceów ogólnokształcących bierze udział w zajęciach dydaktyczno – wyrównawczych z języka polskiego, języków obcych, przedmiotów matematyczno – przyrodniczych i nauk społecznych, a także w zajęciach doradczych psychologiczno – pedagogicznych realizowanych w swoich szkołach,

z uwzględnieniem obowiązującego planu zajęć (każdy z uczniów biorących udział

w projekcie może uczestniczyć w 1 – 3 wybranych zajęciach pozalekcyjnych). 10 uczniów Powiatowego Gimnazjum Specjalnego bierze udział w zajęciach dydaktyczno – wyrównawczych, doradczych i  rekreacyjno – opiekuńczych. Docelowo (zgodnie z planem) w projekcie weźmie udział ponad 900 uczniów. W  pierwszym etapie realizacji projektu, czyli od października 2009 do końca stycznia 2010 roku odbyło się już 2512 godzin różnorodnych zajęć edukacyjnych.

Już widać pierwsze znaczące efekty:

Wielu uczniów podniosło swoje oceny z przedmiotów, z którymi wcześniej miało problemy. Nauczyciele – trenerzy zauważają postępy w zdobywaniu kluczowych kompetencji niezbędnych do efektywnej nauki, takich jak czytanie ze zrozumieniem, posługiwanie się językiem obcym czy wykorzystywanie wiedzy z przedmiotów matematyczno-

-przyrodniczych czy humanistycznych. Wzrasta także poziom motywacji wśród uczestników projektu, którzy widzą wymierne efekty swojej dotychczasowej pracy na zajęciach dodatkowych, co motywuje ich do zwiększenia wysiłków.

Jak uczestnicy oceniają projekt?

Ankieta przeprowadzona wśród uczestników projektu pokazała zadowolenie uczestników. 54% uczniów uczestniczących w projekcie mieszka poza Bolesławcem i nie miało szans

na dodatkowe zajęcia w swojej miejscowości. 58% nie brało nigdy korepetycji z powodów finansowych, więc możliwość uczęszczania na bezpłatne „powiatowe korepetycje” ocenia bardzo pozytywnie. Zadowolenie z jakości zajęć zadeklarowało 93% uczestników, twierdząc, że zajęcia są bardzo dobre lub dobre. To cieszy! Uczniów, korzystających z pomocy, ich rodziców, nauczycieli i dyrektorów oraz samorządowców odpowiadających za powiatową oświatę.

Uwaga: uczniowie, którzy są zainteresowani wzięciem udziału w zajęciach wyrównawczych, powinni zgłosić się do dyrektyw swoich szkół. Jest to jeszcze możliwe!

Niewątpliwie realizacja projektu „SOS – szkoły otwartych szans” jest sukcesem, a takie inicjatywy Powiatu Bolesławieckiego są potrzebne i użyteczne dla rozwoju społeczności lokalnej”.

Więcej informacji znajdziesz w gazecie bolesławieckiej
Express Bolesławiecki


SP Bolesławiec



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Piątek 19 kwietnia 2024
Imieniny
Alfa, Leonii, Tytusa

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl