MZGK w Bolesławcu przygotował ciekawą ofertę dotycząca współdziałania w zakresie edukacji ekologicznej młodzieży szkolnej.
W ramach współpracy została podpisana umowa patronacka pomiędzy Miejskim Zakładem Gospodarki Komunalnej w Bolesławcu a Gimnazjum Samorządowym nr 2 w Bolesławcu.
- Pomysł narodził się z potrzeby, ogromnej potrzeby edukacji ekologicznej i dostrzegania problemu śmieci w naszym otoczeniu. Młodzież nie lubi teoretyzowania, młodzi ludzie wolą raczej doświadczać i praktycznie działać, stąd właśnie pomysł współpracy z MZGK - mówi Maria Subik, dyrektor Gimnazjum nr 2.
MZGK zobowiązał się w niej, m.in. do wspierania działań proekologicznych szkoły, m.in. poprzez wspólne organizowanie imprez ekologicznych na terenie szkoły i miasta, umożliwienie uczniom zwiedzania zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych w Trzebieniu.
- Młodzi ludzie na własne oczy będą mogli zobaczyć jak segreguje się odpady, jaka jest skala tego problemu i przekonać się jak bardzo potrzebny jest zakład utylizacji odpadów, i jak ważną rolę on odgrywa. Projekt realizowany z Gimnazjum nr 2 jest projektem pilotażowym - mówi Władysław Bakalarz, prezes MZGK w Bolesławcu.
MZGK w ramach umowy zaopatrzy szkolę w pojemniki do segregacji odpadów i baterii. Będzie ją również wspierał w działaniach prowadzących do uzyskania Certyfikatu Lokalnego Centrum Aktywności Ekologicznej oraz przy pisaniu wniosków dotacyjnych na działania edukacyjne związane z edukacją ekologiczną.
- Będziemy chcieli razem ze szkołą starać się o środki zewnętrzne, będziemy pisać projekty. Liczymy także, że inne placówki oświatowe będą chciały przyłączyć się do takiej współpracy – mówi Jarosław Kowalski, dyrektor ds. Inwestycji i Ochrony Środowiska.
Gimnazjum Samorządowe nr 3 w Bolesławcu w ramach umowy zobowiązało się m.in. do propagowania działalności MZGK, prowadzonej w zakresie gospodarowania odpadami i selektywnej ich zbiórki oraz do uczestnictwa w krajowych i międzynarodowych programach edukacji ekologicznej oraz do organizowania konkursów o tematyce ekologicznej.
Dzieci i młodzież to bystrzy obserwatorzy, którzy potrafią wyciągać trafne wnioski ze swoich spostrzeżeń, a poznawanie przez nich w praktyce problemów związanych z zagrożeniami ekologicznymi oraz sposobów ich uniknięcia jest pierwszym krokiem do ochrony środowiska oraz przeciwdziałania jej degradacji.
Obie strony zawartej umowy spodziewają się, że działania podejmowane przez dzieci będą miały wpływ na zachowania proekologiczne również ich rodziców i dziadków.
- Chcemy również poprzez uczniów, dzieci wpływać na świadomość rodziców i uwrażliwiać ich na potrzeby ekologii w naszym środowisku – mówi Maria Subik.