Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Bolesławiec
Czy wiesz, jakie masz prawa?

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Rzecznik ochrony praw konsumenta w Bolesławcu radzi, by mądrze korzystać z praw, które przysługują nam jako konsumentom. Problem w tym, że nie wszyscy o tych prawach wiedzą.

Co zrobić, kiedy sprzedawca nie chce przyjąć od nas reklamacji? W jaki sposób zareagować, kiedy podczas wakacyjnego wyjazdu czujemy się oszukani przez organizatorów? Nie każdy wie, co możemy w takiej sytuacji zrobić.

- Konsumenci nie wiedzą, jakie są ich prawa i dlatego z nich nie korzystają – mówi Waldemar Sawicki, rzecznik ochrony praw konsumenta. – A wielu sprzedawców i firm właśnie na taką niewiedzę liczy.

Rzeczywiście, wielu z nas chcąc zareklamować na przykład obuwie, wychodzi ze sklepu z przysłowiowym kwitkiem, ponieważ sprzedawca mówi, że okres gwarancji minął. Nie jest to prawdą, jeśli od dnia zakupu nie minęły 2 lata, bowiem w większości towarów, które nie są produktami spożywczymi, właśnie taki jest okres gwarancyjny.

- Sprzedawcy często wpierają nam, że nasze prawa są inne – opowiada Waldemar Sawicki. – Dlatego tak ważne jest, by mieć potrzebną wiedzę na ten temat. Tylko wtedy nie damy się wprowadzić w błąd.

Według niego konsumenci wiedzą więcej niż jeszcze kilka lat temu, jednak często ta wiedza i tak zdaje się być niewielka. Wciąż propagowanie praw konsumenckich jest niewielkie, choć w mediach pojawia się coraz więcej informacji na ten temat. Jednak każdy, kto ma problem z zakupionym towarem czy usługą może poprosić o radę rzecznika ochrony praw konsumenta. Jest on osobą, do której powinniśmy się zgłosić, by uzyskać pomoc lub informację, jaka instytucja jest kompetentna w danej sprawie.

- Rzecznik nie rozwiąże problemu za osobę poszkodowaną, pomaga jednak w napisaniu reklamacji czy pozwu – zaznacza mężczyzna. – Konsument musi jednak wykazać, że sam podjął już pewne kroki w celu rozwiązania problemu.

W okresie wakacyjnym zdarza się, że wiele osób jest niezadowolonych z usług turystycznych. A jak przekonuje rzecznik ochrony praw konsumenta, pierwsze kroki podjąć należy już podczas urlopu. Najpierw trzeba bowiem złożyć reklamację u rezydenta, a po powrocie z urlopu należy poinformować także organizatora wycieczki, składając pisemną reklamację. Biuro ma wtedy 30 dni na odpowiedź. Podobnych rad swoim klientom udziela Krystyna Juszkiewicz z Biura Usług Turystycznych i Artystycznych „Perfekt”.

- Prosimy ich, w takich przypadkach jak najszybciej informowali nas o takich sytuacjach. Wtedy oprócz działań, jakie turyści podejmują na miejscu, my jako biuro kontaktujemy się z współorganizatorami wyjazdu – tłumaczy Krystyna Juszkiewicz.

W przypadku zmiany hotelu na inny o niższym standardzie, turyści mogą domagać się jakiejś rekompensaty.

- Bardzo istotne w takiej sytuacji jest skorzystanie z tabeli frankfurckiej. Jest to nieoficjalny dokument, w którym określa się procentowo możliwości obniżenia ceny za poszczególne nieprawidłowości – radzi Waldemar Sawicki. – Kiedy strony nie dochodzą do porozumienia zgłosić się mogą do Polskiej Izby Turystyki.

Okazuje się, że konsument ma wiele praw. Najważniejsze, by z nich korzystać w sposób świadomy. Każdy, kto ma problem z reklamacją, może poprosić o radę rzecznika ochrony praw konsumenta.

Więcej informacji znajdziesz w gazecie bolesławieckiej
Express Bolesławiecki


Karolina Wieczorek



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Czwartek 25 kwietnia 2024
Imieniny
Jarosława, Marka, Wiki

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl