Ustawa upraszcza procedurę rejestracji działalności gospodarczej. Znacznym ułatwieniem jest uproszczenie i ujednolicenie formularzy zgłoszeniowych dla przedsiębiorców, gdyż wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej jest jednocześnie:
- wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON),
- zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym NIP,
- zgłoszeniem płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych,
- zgłoszeniem oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenie społecznego rolników w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników.
Nowe przepisy stanowią niewątpliwie pozytywne zmiany dotychczasowych unormowań z punktu widzenia przedsiębiorców. Rejestrujący działalność gospodarczą kontaktują się wyłącznie z jednym organem administracji publicznej (Urzędem Miasta Bolesławiec), wypełniają bowiem wyłącznie jeden formularz, co oznacza ograniczenie ilości dokumentów związanych z rozpoczęciem działalności oraz skrócenie czasu niezbędnego na załatwienie wszystkich formalności.
Wniosek o wpis oraz zmianę wpisu do ewidencji działalności gospodarczej nie podlega opłacie.