Latem 2008 roku ruszyły prace na moście. Remont obejmuje modernizację układu torowego i sieci, przebudowę elementów sterowania ruchem kolejowym, łączności oraz przebudowę progu wodnego pod przęsłami nurtowymi.
- Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem – informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Podczas robót ruch pociągów przez most odbywa się z prędkością 30 km/h po jednym torze.
Aby układ torowy na moście spełniał wymagania stawiane linii kolejowej E 30 (trasa Przemyśl – Kraków- Opole – Wrocław – Legnica – Zgorzelec) niezbędna jest wymiana płyty głównej nośnej. Nowa żelbetowa płyta będzie szersza i pozwoli między innymi na wykonanie chodnika służbowego. Zmieni się również mocowanie słupów sieci trakcyjnej. Nowe rozwiązanie pozwoli uniknąć zacieków, powstających dotychczas na elewacji obiektu.
To, co najbardziej rzuca się w oczy, to czyszczenie filarów. Z daleka widać różnicę między miejscami, w których piaskowiec został już wyczyszczony a tymi, które dopiero czekają na czyszczenie.
- To efekt prac związanych z czyszczeniem filarów, wypełnianiem spękań, uzupełnianiem ubytków. Kolejno odnawiane są także podpory – dodaje Siemieniec.
Przebudowa progu wodnego pod przęsłami nurtowymi wymaga stopniowego przesuwania koryta Bobru. W akcji osuszania i zabezpieczania działa ciężki sprzęt. Odsłonięte i zabezpieczone filary oraz części progu wodnego są remontowane, uzupełniane i rzeka powraca na dawne miejsce.
Zamontowany rozjazd tymczasowy umożliwia normalny ruch pociągów po dwóch torach na szlaku Zebrzydowa – Bolesławiec. Podczas remontu, aby umożliwić płynny ruch pociągów, zabudowane będą nawet 4 tymczasowe rozjazdy wraz z tymczasowym połączeniem sieci trakcyjnej.
Dzieło Fryderyka Engelhardta Hansela zbudowane w latach 1844 – 46 posiada 38 łuków, w tym siedem łuków piętnastometrowych nad rzeką Bóbr.
- W trakcie inwestycji wiadukt otrzyma nową izolację przeciwwilgociową w korycie balastowym i nowe spusty. Metalowe balustrady będą odtworzone i zabezpieczone przed korozją – mówi rzecznik PKP. – Remont obejmuje mur oporowy za przyczółkami oraz uporządkowanie przylegających skarp i oczyszczenie terenu pod prawie półkilometrowym „akweduktem”.
- Remont ma potrwać w sumie 18 miesięcy – dodaje Mirosław Siemieniec. – Na razie nie mamy żadnych opóźnień.
Wartość prac objętych kontraktem wynosi 10 154 626,88 euro. Kontrakt jest współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w 75% kosztów kwalifikowanych, tj. w wysokości 5 850 000 euro.