
Najważniejsze cele konkursu to popularyzowanie form wypowiedzi publicznej ze szczególną dbałością o piękno polszczyzny oraz poprawną dykcję, artykulację, intonację i modulację głosu oraz komunikację pozawerbalną, doskonalenie umiejętności wyrażania własnych poglądów w kulturalny sposób, przygotowanie do udziału w życiu publicznym.
Tegoroczny konkurs swoim honorowym patronatem objęli:
- Rada Języka Polskiego przy prezydium PAN
- Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
- Projekt „Mistrz Mowy Polskiej”
- Polski Związek Logopedów
- Prezydent Miasta Bolesławiec.
Jury pod przewodnictwem Urszuli Frąszczak – Matyjewicz wyłoniło sześcioro laureatów w dwóch kategoriach: klasy 7-8 szkoły podstawowej i klasy 1-3 szkoły ponadpodstawowej oraz jedną osobę, która uzyskała tytuł i statuetkę „Dolnośląskiego Demostenesa”.
Grand Prix i tytuł Dolnośląskiego Demostenesa zdobyła Agata Pawlik z I LO w Bolesławcu.
Kategoria klasy 7-8 szkoły podstawowej:
I miejsce - Karol Witczak ze Szkoły Podstawowej nr 4 w Bolesławcu
II miejsce - Julia Kopeć ze Szkoły Podstawowej nr 4 w Bolesławcu
III miejsce - Karolina Kuchmistrz ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Lubaniu
Kategoria klasy 1-3 szkoły ponadpodstawowej:
I miejsce – Danylo Navrotskyi z I LO w Bolesławcu
II miejsce – Szymon Drohomirecki z II LO w Bolesławcu
III miejsce – Milena Bik z II LO w Bolesławcu
Wszyscy laureaci otrzymali dyplomy oraz nagrody rzeczowe. Najlepszy mówca tego konkursu oprócz nagrody rzeczowej został nagrodzony statuetką ,,Dolnośląski Demostenes 2025”. Poziom tegorocznego finału był bardzo wysoki, tematyka poruszanych tematów – interesująca i różnorodna. Po raz kolejny okazało się, że warto organizować tego rodzaju konkurs, ponieważ daje on możliwość uczniom szkół podstawowych i średnich napisania własnego, autorskiego przemówienia, wygłoszenia go przed zgromadzoną publicznością, wypowiedzenia się na tematy związane z ich postrzeganiem otaczającego ich świata, nabywania umiejętności oratorskich, korzystania z możliwości przekazywania treści pozawerbalnie. Podczas tych wystąpień uczniowie mają możliwość pracy nad odwagą w prezentowaniu własnych poglądów, umotywowania zdania i wyborów, opanowania tremy i nabywania szlifów w autoprezentacji.