Firma silna załogą
Przedsiębiorstwa są jak organizm. By osiągać kolejne cele, wszystkie narządy muszą pracować sprawnie. Dlatego ważne jest, by stale podnosić kompetencje pracowników. Im większą wiedzę posiadają, tym lepiej prosperuje firma.
Mentor na każde czasy
Rotacje pracownicze są częścią każdego biznesu. Przychodzi taki moment, gdy najlepszy pracownik opuszcza firmę i należy poszukać na jego miejsce kogoś innego. Nie zawsze jest to łatwe zadanie, dlatego warto wcześniej pomyśleć o mentoringu.
Mentor utożsamiany jest z osobą posiadającą bogate doświadczenie i ogromną wiedzę. To specjalista w swoim fachu. A każdemu przedsiębiorcy zależy, by jego firma składała się z najlepszych specjalistów.
Pracując w firmie i realizując zakładane przez nią cele biznesowe nabywamy wiedzę, która zwiększa nasze umiejętności praktyczne. Im więcej wkładamy serca w swoje działanie, tym bardziej poszerzamy nasze kompetencje. Jeżeli szukamy dla naszej firmy wewnętrznego mentora, powinniśmy baczną uwagę zwrócić na takie osoby.
Mentoring biznesowy w praktyce
Rola mentora w firmie polega na uczeniu i przekazywaniu wiedzy. Nie jest to jednak typowy, kojarzony ze szkołą nauczyciel. Mentoring odbywa się w praktyce, podczas wykonywania codziennych zadań.
Ważne, by mentor nie był bezpośrednim zwierzchnikiem mentorowanego. Bariera psychologiczna między osobą decyzyjną a podwładnym wpływa na ograniczenia w procesie mentoringu. Brak otwartości i naturalności działa na niekorzyść obu stron – mentor nie przekazuje pełnej wiedzy, natomiast pracownik czuje się w takiej sytuacji oceniany i kontrolowany.
Idealny mentor
Na „stanowisku” mentora nie może zaangażować każdego. Niektórzy ludzie nie mają daru do nauczania i, mimo posiadania ogromnej wiedzy, nie będą potrafili jej skutecznie przekazać. Kandydat do tej roli musi posiadać odpowiednie cechy. Najważniejsze z nich to, oprócz doświadczenia, chęć do pracy z ludźmi oraz do dzielenia się swoją wiedzą. Oprócz tego musi być: cierpliwy, komunikatywny, szczery oraz konsekwentny. Mentor posiada umiejętności przywódcze i cieszy się autorytetem w całej firmie. Jednocześnie jest konsekwentny w tym co robi. Lekarz, który pali papierosy nie jest wzorem dla swoich pacjentów. Tak samo mentor, który nie trzyma się głoszonych zasad nie budzi zaufania wśród mentorowanych.
Korzyści
Inwestycja w wewnętrzny mentoring z pewnością się opłaci. Jest to transakcja wiązana, w której obie strony zyskują. Mentorowany nabywa nowe umiejętności i wiedzę, natomiast mentor zwiększa swoje kompetencje. Mentoring biznesowy to sytuacja, w której nie ma przegranych. Więcej specjalistów=więcej zysków, co niewątpliwie jest argumentem za mentoringiem.